18 Şubat 2010 Perşembe

EBOB ve EKOK

Konu: EBOB

Bu konu öğrencilerin 6. sınıfta en korktuğu bölümdür.

Hatta bu konuyu lise öğrencileri bile pek anlayamaz.

Fakat ilmini ve mantığını bilirseniz hiç de zor bir konu olmadığını göreceksiniz.

Hatta en çok puan getiren konudan biridir, çünkü bir soruyu ne kadar az kişi yaparsa, o kadar çok puan getirir.

Neyse konumuza dönelim



 

EBOB:( En büyük Ortak Bölen )

EBOB: En Büyük Ortak Bölen cümlesinin kelimelerinin baş harfleriyle oluşturulmuştur.

İnsan büyük büyük harfleri görünce korkuyor değil mi ?

İSterseniz cümleyi açmaya çalışalım…

Ortak kelimesi olduğuna göre en az 2 tane sayı olacak ki ortak birşeyleri olsun.

Ortak bölen: İki sayıyı da bölecek bir sayı olacakmış demekki.

Belki ikisini de bölen birçok sayı olabilir diye bunlardan en büyüğünü alıyoruz. İşte buna EBOB diyoruz.

EBOB: İki sayıyı bölen tüm sayılardan en büyüğüdür.

Örnek: 8 ve 12 sayılarına bir bakalım.

8 ve 12 sayısınının her ikisini de 1,2,4 sayıları böler, doğrudur.

Biz ise bunlardan en büyük olanını alacağız. Yani 4 ü …

EBOB ları 4 tür.

Bu kadar basit.

Peki bunları hangi tür sorularda kullanacağız derseniz bir örnek verelim.

http://odevlerr.blogspot.com , http://www.odevlerr.blogspot.com , www.odevlerr.blogspot.com

Öğretmen; öğrencilerinden Hüsnü’ye 36 adet, Hüsniye’ye ise 48 adet kalem vermiş ve şöyle demiştir.

“Elinizdeki kalemlerinizi sevdiğiniz arkadaşlarınıza dağıtacaksınız.

Hiç elinizde kalem artmayacak şekilde, herkese eşit miktarda olmak üzere en AZ kaç kişiye dağıtırsınız ?” diye soruyor.

Hüsnü ile Hüsniye ise şöyle düşünüyor:

“Eğer biz bu kalemleri az kişiye vereceksek herkese çok kalem vermeliyiz.En çok kaç kalem verebiliriz ?” http://odevlerr.blogspot.com 

Hüsnü: bir kişiye 36 tane vereceğini, Hüsniye ise 48 tane vereceğini söylüyor.

Öğretmenin cevabı: Hayır, herkese eşit olmalı, tamam bu şekilde 2 kişiye vermiş oluyorsunuz fakat bu şekilde herkese eşit düşmüyor.

Hüsnü ile Hüsniye aralarında konuşuyor ve birlikte düşünmeleri gerektiğini anlıyorlar.

ve en sonunda 16 şar tane vermeyi düşünüyorlar.

Hüsniye 16+16+16= 48 , üç kişiye

Hüsnü: 16+16 = 32 yani 2 kişiye verebileceğini söylüyor.

Öğretmenin cevabı: Nayır, Hüsnü nün 4 tane kalemi arttı çünkü 36 kalemi vardı, bu da olmaz diyor.

ve Hüsnü ile Hüsniye iyice düşünmeye başlıyor.

En sonunda 1,2,3,4,6,9,12 sayılarının her iki sayıyı da tam böldüğünü, bu sayı kadar kalem dağıtırlarsa hiç kalem artmayacağını anlıyorlar.

Bu yüzden cevap olarak 12 yi seçiyorlar.

Çünkü ne kadar çok kalem verirlerse o kadar az kişiye dağıtırlar…

Hüsnü 36 kalemi 3 kişiye 12 şer tane,

Hüsniye 48 kalemi 4 kişiye 12 şer tane dağıtıyor.

Ve en az 3+4= 7 kişiye kalem dağıtabiliriz diyorlar. Daha az kişi olursa mutlaka kalem artıyor.

Öğretmenin Cevabı: Aferin Yavrukuşlar, süpersiniz.

Hüsnü soruyor: Peki öğretmenim sayılar büyürse zor olmaz mı böyle bölenlerini bulmak ? ne yapmalıyız?

Öğretmeni: Tabiki kolay bir yol var. Çarpanlarına ayırmayı öğrenmiştiniz. Bunu iki sayı için de yapacağız.

İzleyin diyor ve aşağıdakini yapıyor.

 

Ödev , ödev kapakları , ödev kapağı , yıllık ödev , ödev indir , ödev kapak , ödevler , ödevlerr , odevler , odevlerr , ingilizce ödev , ödev sitesi , ödev siteleri , bedava ödev , matematik ödev , hazır ödev , ansiklopedi , wiki , wikipedia , bitirme tezi , araştır , kaynakça , sunum , farketmez , ders notları , özel ders , türkçe ders , ders programı , ders kitabı , ders çalışma , ingilizce ders , ders planı , matematik ders , aöf ders , açıköğretim ders , ders kitapları , türkçe dersi Ödev - Konu anlatım  http://odevlerr.blogspot.com

 

Yani; iki sayı için yapılan şey şudur.

iki sayımız yan yana yazılır ve bir çizgi çekilir.

en küçük asal sayıdan başlayarak iki sayıyı da bölenleri yanına yazarız ve böleriz.

Hem 36 hem de 48 i 2 sayısı böldüğü için 2 den başladık, sonra bir daha 2 ye böldük.

Sonra karşımıza 9 ve 12 çıktı, ikisi de 2 ye bölünmediği için 3 e geçtik ve her ikisini de 3 e böldük. http://odevlerr.blogspot.com 

Sonrasında ise 3 ve 4 kaldı. Artık her ikisini de bölen asal sayı kalmadığı için bölmeyi bıraktık.

Çizgimizin sağındaki sayıları çarptık ve 12 olarak bulduk.

Yani her öğrenciye 12 kalem dağıtacağız.

Dikkat edin, bulduğumuz 12 sayısı direk bize sonucu vermiyor.

Dağıtılacak kalemi veriyor.

Öğrenci sayısını mantığımızla hesaplayarak buluyoruz.

NOT: Ebob soruları ne zaman kullanılır ?

Eğer elimizdeki malzemeyi, veya sayıyı eşit parçalara bölmemiz gerekiyorsa EBOB kullanılır.

Yukarıdaki soruda da kalemleri eşit paröalara ayırarak dağıtmamız istenmişti.

 

EKOK ( En Küçük Ortak Kat ) KONU ANLATIM İÇİN TIKLAYINIZ


ebob, ebob konu anlatımı, ebob nasıl hesaplanır, ebob nedir, ebobla ilgili sorular , ebob ve ekok problemleri , 6 sınıf ebob ve ekok , ebob ve ekok konu anlatımı , ebob ve ekok , ebob ve ekok problemleri ve çözümleri , 6 sınıf ebob ve ekok problemleri , ebob ve ekok ile ilgili sorular , ebob ve ekok çözümlü sorular , ebob ve ekok ile ilgili problemler , 6 sınıf ebob ve ekok soruları , http://odevlerr.blogspot.com , ebob ve ekok ile ilgili çözümlü sorular , ebob ve ekok örnekleri , ebob ve ekok soruları , ebob ve ekok nedir , 6 sınıf ebob ekok soruları ve cevapları , ebob ekok problemleri ve çözümleri , 6 sınıf ebob , obeb ekok , ebob okek , ekok problemleri , ebob ile ilgili problemler , http://www.odevlerr.blogspot.com , ebob problemleri , ebob ile ilgili sorular , ebob konu anlatımı , ebob ekok ile ilgili sorular , matematik ebob ekok , ebob ekok problemleri , ebob ekok , ebob ekok konu anlatımı , ebob ekok çözümlü sorular , aralarında asal ,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder