31 Mart 2010 Çarşamba

Grafikler - Ödev

Konu:Grafikler

Grafik çiziminin yapılabilmesi için önce çizilecek grafiğe ait tabloların oluşturulması lazım.

Eğer tablolar oluşturulduysa çizime geçilir.

Çizim yapılırken bir dikey bir de yatay çizgiler çizilir ( bu yatay çizgilere eksen adı verilir )

Bu eksenlere de isimler verilir. Artıkg rafiğin içeriğine göre bunu siz belirleyeceksiniz.

İki tür grafik çizimini inceleyeceğiz, bunlardan biri sütun grafiği ,diğeri ise çizgi grafiği.

iki grafiğin de birbirine göre bazı üstünlükleri var.

Bunalara bu konuda değinmeyeceğiz fakat çizimlerine bir gözatalım.

Tablomuz aşağıdaki gibi olsun,



 

Bunlardan ilk dört ülkeye ait grafikleri bir çizelim.

1) Sütun grafiği



 

 

Dikey çubuk bize madalya sayısını, yatay çubuk ise ülkeleri göstermekte.

 

2) Çizgi grafi



 

 

Bu sefer ise ülkelerin aldığı altın sayıları çizgi grafikle gösterildi.

Dikkat edin, sadece altın sayısı yukarıda gösterilmekte.

Çizgi grafik oluştururken sayıların yerleri nokta ile belirlenir ve en son bu noktalar birleştirilir.

Grafik konusunda önemli olan grafiğin çiziminden çok grafiğin yorumlanmasıdır.Siz öğrencilerimizin grafiğin yorumlanmasına daha çok önem vermesini istiyoruZ.



Ödev , ödev kapakları , ödev kapağı , yıllık ödev , ödev indir , ödev kapak , ödevler , ödevlerr , odevler , odevlerr , ingilizce ödev , ödev sitesi , ödev siteleri , bedava ödev , matematik ödev , hazır ödev , ansiklopedi , wiki , wikipedia , bitirme tezi , araştır , kaynakça , sunum , farketmez , ders notları , özel ders , türkçe ders , ders programı , ders kitabı , ders çalışma , ingilizce ders , ders planı , matematik ders , aöf ders , açıköğretim ders , ders kitapları , türkçe dersi http://odevlerr.blogspot.com http://websiteekle.blogspot.com , http://sitelere.blogspot.com , hitsaati , hitcanavari hit hit kazanma http://hit-kazanma.tr.gg www.hit-kazanma.tr.ggEtiketler; matematik, konu , matematik soruları, sınıf ders notları , ödev , ödev sitesi , odevlerr.http://odevlerr.blogspot.com , çizgi grafiği, grafik çizimi, sütun grafiği



14 Mart 2010 Pazar

Aritmetik ortalama ve açıklık - MATEMATiK

Konu:Aritmetik ortalama ve açıklık
Aritmetik ortalama ve açıklık hesapları için elimizde birden fazla sayı olmalı.

Aritmetik ortalamayı siz öğrencilerimiz en çok ders notlarınızı hesaplarken kullanıyorsunuz.

Örneğin; Matematik dersinden kaç tane sınav olduysanız hepsini topluyorsunuz ve en son sınav sayısına bölüyorsunuz.

Veri: Elimizde kaç tane sayısal değer varsa bunların her birine veri denir.
Artirmetik ortalama = Tüm verilerin toplamı / veri sayısı
Açıklık ise elimizdeki verilerin ( sayıların ) içindekilerden en büyüğü ile en küçüğünün farkını alarak bulunur.
Açıklık= en büyük sayı – en küçük sayı
Örnek: Bir futbol takımında oynayan 11 oyuncunun yaşları aşağıdaki gibidir.
27,19,23,32,34,27,28,26,25,20,21
Buna göre bu oyuncuların yaşlarının aritmetik ortalamasını ve bu verilerin açıklığını bulunuz.
Toplam:282
Veri sayısı:11
Aritmetik ortalaması= toplam / veri sayısı
Aritmetik Ortalama = 282 / 11
Aritmetik Ortalama=25,6 olarak bulunur.
Açıklık= enbüyük sayı – en küçük sayı
En büyük sayı=34
En küçük sayı=19
Açıklık = 34-19=15
Açıklık= 15 olarak bulunur.


Ödev , ödev kapakları , ödev kapağı , yıllık ödev , ödev indir , ödev kapak , ödevler , ödevlerr , odevler , odevlerr , ingilizce ödev , ödev sitesi , ödev siteleri , bedava ödev , matematik ödev , hazır ödev , ansiklopedi , wiki , wikipedia , bitirme tezi , araştır , kaynakça , sunum , farketmez , ders notları , özel ders , türkçe ders , ders programı , ders kitabı , ders çalışma , ingilizce ders , ders planı , matematik ders , aöf ders , açıköğretim ders , ders kitapları , türkçe dersi http://odevlerr.blogspot.com http://websiteekle.blogspot.com , http://sitelere.blogspot.com , hitsaati , hitcanavari hit hit kazanma http://hit-kazanma.tr.gg www.hit-kazanma.tr.ggEtiketler; matematik, konu , matematik soruları, sınıf ders notları , ödev , ödev sitesi , odevlerr. http://odevlerr.blogspot.com , aritmetik ortalama ve açıklık nedir , matematik soruları,  aritmetik ortalama ve açıklık , açıklık , ekonomi , aritmetik ortalama nedir , aritmetik ortalama matematik , 6 sınıf matematik aritmetik ortalama , 5 sınıf matematik aritmetik ortalama , açıklık nasıl bulunur, aritmetik ortalamayla ilgili testler, veri nedir

Tam Sayılar - Tam Sayı - mutlak değer

Konu:Tam sayılar – Yönlü sayılar

Şimdiye kadar sizlere hep doğal sayılardan bahsedildi.Sayıların 0 dan başlayıp 1,2,3,4, diye devam ederek sonsuza gidildiği anlatıldı.

Çok eskiden de bu sayılar böyle kullanılıyordu fakat bir zaman sonra insanlara bu sayılar yetmemeye başladı ve yeni sayılar kullanmak zorunda kaldılar.

Örneğin hava sıcakken 20 derece olarak yazılmakdaydı.

Daha sonra hava çok soğuduğunda da 20 derece olarak gösterilmesi gerekti ve insanların kafası karıştı.

Acaba 20 derece dendiğinde sıcak olduğunu mu yoksa soğuk olduğunu mu belirtiyordu ?

Bu yüzden kararlaştırdılar ve hava sıcaklığının 0 dan büyük olması durumunda sayıların önüne + işaretinin konmasına, hava sıcaklığının 0 dan küçük olması durumunda ise sayıların önüne – işaretinin konmasına karar verdiler.

Aynı şey denize gittiğimizde de karşımıza çıkar. Deniz den 5 metre yükseklikteki birşeyin uzunluğuna 5 metre denir ,senizin altındakine de 5 metre denir.

Peki denizden 5 metre uzakta dendiği zaman bunu denizin üzerinde mi anlamalıyız yoksa denizin altında mı ? Bunun karışmaması için de denizin üzerindekilere +, denizin altındakilere – denmiş.

Yani, bundan sonra eskiden bildiğimiz doğal sayıların önüne artık + işareti gelecek. Boyunuz kaç dendiğinde +150 cm , numaranız kaç dendiğinde +5 diyeceksiniz.

Not: iyi olarak algıladığımız şeylere genellikle +, kötü olarak algıladığımız sayılara – işareti koyarız.

Not: işaretler sayıların önüne yazılır.

Sayı doğrusu üzerinde + işaretleri sağa doğru, – işaretleri ise sola doğru ilerler.

+ işaretli sayılara pozitif tam sayılar, – işaretli sayılara ise negatif tam sayılar denir.

0 ( sıfır ) sayısının işareti yoktur. Sıfır sayısı pozitif sayılar ile negatif sayıları birbirinen ayıran bir sınırdır.



 

yukarırda tam sayılar gösterilmekte.

Tam Sayılarda Sıralama:

Sayı doğrsunda sağ tarafta bulunan sayı her zaman sol tarafta bulunan sayıdan daha büyüktür.

Sıfır tüm pozitif tam sayılardan küçük, tüm negatif tam sayılardan büyüktür.

NEgatif tam sayılarda büyük görünenler daha soldadır ve daha küçüktür.

Örneğin: -5 sayısı -6 sayısından büyüktür.

Örnek: -2,-1,+9,+4,0 Yandaki tam sayılar sıralayalım.

+9>+4>0>-1>-2

Mutlak Değer:

Örneğin; sayı doğrusu üzerinde bir +5 bir de -5 sayıları bulunmaktadır.

Bunlardan +5 sayısı sıfır sayısının sağında 5 birim uzaklıkta, -5 sayısı da sıfır sayısının solunda 5 birim uzaklıktadır.

birinin önünde -, diğerinin önünde + işareti var fakat her ikisi de 5 birim uzaklıkta.

Not: Uzaklık – ile ifade edilemez.

Örneğin Ahmet, Mehmet’ten -5 metre uzakta demeyiz. – sayısı bu durumlarda sadece yönümüzü belirtir.

Bir sayının önünde – varsa sıfırın solunda, + varsa sıfırın sağındadır.Biz sadece işaretlerden bunalrı anlarız.

Mutlak değer “| |” bu şeklin arasına sayı konarak gösterilir.

Örneğin: |+7| nin anlamı “+7 sayısı sıfırdan ne kadar uzaktadır” demektir.

Sonuç 7 birim uzaktadır olacaktır.

Örneğin: |-7| nin anlamı “-7 sayısı sıfırdan ne kadar uzaktadır” demektir.

Sonuç yine 7 birimdir.

Mutlak değer içine konan sayıların anlamı hiçbir zaman – olmaz.Çünkü uzaklıklar hiç – ile gösterilmez.

Bu durumda özetlersek;

|+7| = |-7| =7 olarak görülür.

Bütün sayılar için bunlar geçerlidir.





Ödev , ödev kapakları , ödev kapağı , yıllık ödev , ödev indir , ödev kapak , ödevler , ödevlerr , odevler , odevlerr , ingilizce ödev , ödev sitesi , ödev siteleri , bedava ödev , matematik ödev , hazır ödev , ansiklopedi , wiki , wikipedia , bitirme tezi , araştır , kaynakça , sunum , farketmez , ders notları , özel ders , türkçe ders , ders programı , ders kitabı , ders çalışma , ingilizce ders , ders planı , matematik ders , aöf ders , açıköğretim ders , ders kitapları , türkçe dersi http://odevlerr.blogspot.com http://websiteekle.blogspot.com , http://sitelere.blogspot.com , hitsaati , hitcanavari hit hit kazanma http://hit-kazanma.tr.gg www.hit-kazanma.tr.gg
Etiketler; matematik, mutlak değer nedir, tam sayı konu anlatumı, tam sayılarla ilgili sorular, tam sayılarla ilgili testler , mutlak değer sorular , mutlak değer soru , mutlak değer soruları , mutlak değer öss , mutlak değer , matematik mutlak değer , mutlak değer konu anlatımı , mutlak değer özellikleri , tam sayılar nedir , tam sayılar tarihçesi , tam sayılar toplama , matematik tam sayılar , tam sayılar sorular , tam sayılar soruları , tam sayılar vikipedi , tam sayılar viki , tam sayılar öss , tam sayılar soru , tam sayılar ,

9 Mart 2010 Salı

TAM SAYILARDA SIRALAMA-KARŞILAŞTIRMA

Konu:Tam sayılarda sıralama

Doğal sayılarda sıralamayı biliyoruz.

8 sayısı 7 den büyüktür, 9 dan ise küçüktür.

10 sayısı 5 ten büyüktür, 30 dan küçüktür.

bunun gibi sıralamaları yapıyoruz.

Peki tam sayılarda durum nasıl oluyor ?

 

  • Tam sayılarda sıfırdan büyük olan sayılar, yani pozitif tam sayılar eskiden sıraladığımız gibi sıralanmaya devam eder.
  • Sıfır sayısı pozitif tam sayıların hepsinen küçüktür. Örneğin, 0 sayısı 5 ten küçüktür, 10 dan küçüktür.
  • Negatif tam sayıların hepsi sıfırdan da pozitif tam sayılardan da küçüktür. Örneğin -1 sayısı 0 dan küçüktür, +1 den küçüktür.

Peki negatif tam sayılar kendi içinde nasıl sıralanır ?

  • Negatif tam sayılar 0 dan uzaklaştıkça küçülür. Yani, pozitif tam sayıların tersi bir durum var.
  • -1 sayısı -2 sayısından büyüktür.-1 sayısı -3 sayısından küçüktür.

Her zaman, sayıları sayı doğrusu üzerine yerleştirdiğimizde en soldaki hep en sağdakinden küçüktür.Veya tam tersi oalrak söylersek; en sağdaki herzaman en soldakinden büyüktür.

Örnek: -5, -4, -3, -2, -1,0,+1,+2,+3,+4,+5

görüldüğü gibi en sağdakiler hep en soldakinden büyüktür.

-5 < +3

-3 < +3

-2 < 0 <+5

Örnek sorular: Aşağıdaki tam sayıları sıralayalım



 

1) -65, -4,+9,0,-15

2) -2,-7,-11,-299,+155

3) -15,+17,+29





Ödev , ödev kapakları , ödev kapağı , yıllık ödev , ödev indir , ödev kapak , ödevler , ödevlerr , odevler , odevlerr , ingilizce ödev , ödev sitesi , ödev siteleri , bedava ödev , matematik ödev , hazır ödev , ansiklopedi , wiki , wikipedia , bitirme tezi , araştır , kaynakça , sunum , farketmez , ders notları , özel ders , türkçe ders , ders programı , ders kitabı , ders çalışma , ingilizce ders , ders planı , matematik ders , aöf ders , açıköğretim ders , ders kitapları , türkçe dersi http://odevlerr.blogspot.com http://websiteekle.blogspot.com , http://sitelere.blogspot.com , hitsaati , hitcanavari hit hit kazanma http://hit-kazanma.tr.gg www.hit-kazanma.tr.gg
Etiketler; matematik, tam sayılar nasıl sıralanır, tam sayılarda sıralama, rasyonel sayılarda sıralama, tam sayıları, tam sayılar, tam sayıları karşılaştırma, tam sayılarda bölme, rasyonel sayılarda karşılaştırma, tam sayıların karşılaştırılması, 

 

TAM SAYILARDA TOPLAMA VE ÇIKARMA İŞLEMİ

Konu:Tam sayılarda toplama ve çıkarma işlemi

Geçen dersimizde tam sayılarla ilgili bazı tanımları gördük.

Tam sayılar hem (+) hem de (-) olabiliyordu. Tabi 0 (sıfır) sayısını da unutmamak lazım.

 

Bir konuyu tam öğrenmeden sonrakine geçmeyin, öğrendiğinizden emin olduktan sonra diğer konuya bakın.

Peki tam sayılarda işlemler nasıl oluyor ?

Eskiden doğal sayılarda işlemleri şu şekilde yapıyorduk;

2+3=5

9-2=7



Peki bu işlem tam sayılarda nasıl olacak ?

Örneğin; Ya iki işaret de (-) olursa ne olacak ?

-3-5 = ? acaba bu bir çıkarma işlemi mi ?

Bunun için şöyle basit bir yöntem kullanabiliriz.

(+) işaretleri alacağımız para olarak, (-) işareti de borcumuz olarak göreceğiz.

Şimdi örnek inceleyelim.

Örnek1) -3-5 = ?

- işaret borç demek oluyordu.

Bir 3 YTL bir de 5 YTL borç almışız.

O halde cebimizdeki paranın son durumu ne olur ?

Cevap: Toplam 8 YTL borcumuz olur. Borç olduğu için 8 in önüne – koyarız.

yani -3-5=-8

Örnek2) -3+8=?

Burada 3 YTL borcumuz var 8 YTL alacağımız var.Cebimizdeki son durum ne olur ?

Borcumuzu ödersek 5 YTL alacaklı oluruz.Alacaklı olduğumuz için cevap + işaretli olur.Yani Sonuç +5 tir.

-3+8=+5

Şimdi aynı mantıkla başka örneklere bakalım:

Örnekler:

+4+7=+11 ( 11 YTL alacak )

+7-11=-4 ( 4 YTL borç )

Peki öğretmenim bazen sayıların önünde 2 tane işaret oluyor. Bu nasıl olacak ? derseniz.

+3-(-4) = ? örneğin bu ? nasıl olur burada sonuç ?

İşte bu tür sorularda önce iki tane yan yana duran işaretleri bir güzel eritip yeni bir işaret çıkarmalıyız yerlerine.

Bunun için şunlara dikkat edelim.



ÖDEV KONU ANLATIM MATEMATİK DERS 



Kısacası iki işaret yan yana ise; aynı işaretlilerin yerine (+), farklı işaretlileriny erine (-) işareti yazılır.

Şimdi yukarıdaki örneklere bir daha bakalım.

+3-(-4) = ?

önce 2 tane (-) işaretini kaynatıp yerine bir tane oluşturalım.

-(-) yerine + gelir.

Yani +3-(-4) = +3+4 yazabiliriz

Şimdi de bunun sonucunu bulalım

+3+4=+7 oalrak bulunur.

Peki başka bir öenek;

Bu sefer iki sayının önünde de 2 işaret çıksın.

Örneğin;

-(-9)+(-4) = ?

-(-9) yerine +9 yazılır, +(-4) yerine -4 yazılır… ( Bu değişimleri yukarıda verdiğimiz kurala göre yaptık).

Devam edelim;

-(-9) + (-4)

+9-4= +5 oalrak sonuç bulunur









Ödev , ödev kapakları , ödev kapağı , yıllık ödev , ödev indir , ödev kapak , ödevler , ödevlerr , odevler , odevlerr , ingilizce ödev , ödev sitesi , ödev siteleri , bedava ödev , matematik ödev , hazır ödev , ansiklopedi , wiki , wikipedia , bitirme tezi , araştır , kaynakça , sunum , farketmez , ders notları , özel ders , türkçe ders , ders programı , ders kitabı , ders çalışma , ingilizce ders , ders planı , matematik ders , aöf ders , açıköğretim ders , ders kitapları , türkçe dersi http://odevlerr.blogspot.com http://websiteekle.blogspot.com , http://sitelere.blogspot.com , hitsaati , hitcanavari hit hit kazanma http://hit-kazanma.tr.gg www.hit-kazanma.tr.gg
Etiketler; matematik,tam sayılarda çıkarma işlemi, tam sayılarda toplama işlemi, tam sayılarla ilgili sorular, tam sayılarla ilgili testler, tam sayılarla toplama ve çıkarma işlemi, tam sayılarda toplama ve çıkarma işlemleri, rasyonel sayılarda toplama ve çıkarma işlemi, bölme işlemi, matematik toplama, çıkarma işlemleri, tam sayılarda toplama işlemi, tam sayılarda çıkarma işlemi, tam sayılarda toplama çıkarma işlemi , rasyonel sayılarla toplama ve çıkarma işlemi, rasyonel sayılarda toplama ve çıkarma işlemleri,

 

ışından açıya

Konu: Işından açıya

ileride 7. ve 8. sınıfta da göreceğimiz açılar konusunun temelini bu yıl atıyoruz.

Açı ne demektir ?

Açı basit bir tanıma; iki tane ışının başlangıç noktasından birleştirilmesiyle oluşturulur. Uçları uzatılabilir.

Bir nevi “V” harfine benzer.



[isindanaciyaodevlerrblog.jpg] 



 

Yukarıda da gördüğümüz gibi iki tane ışın başlangıç noktalarından birleştirilmiş durumda.

Şimdi Açılarla ilgili diğer başlıklara bir gözatalım.

Önce aşağıda şekillere bakıp sonra açıklamasını takip edebilirsiniz,



[isindanaciya2odevlerrblog.jpg] 

 

Şimdi yukarıda olup bitenleri bir özetleyelim.

1 numaralı konuda açının düzlemdeki bölgeleri gösterilmekte.

Açının kollarının arasında kalan kısım açının iç bölgesi,

Açının kollarının dışında kalan kısım açının dış bölgesidir.

Açının kolalrı ise “açının üstü” olarak kabul edilir.

2 numaralı konuda verilen bir açının nasıl okunduğu gösterildi.

Açılar okunurken okun bir ucundan başlanır, sonra açının köşesine gidilir, en son ise diğer uca ulaşılır.

Bu sırayla gidildiğinde, yol üzerindeki harfler okunur. İstediğiniz uçtan başlayabilirsiniz.İki okunuş da doğru kabul edilir.

Yukarıdaki açımız EFG açısı ve EFG açısı tam üstüne konan bir ters v harfi ile gösterilir.Yani küçük bir açı gibi.

“EFG açısı” diye de okunur.

3 numaralı konuda ise açıortay ( açıyı ortalayan çizgi ) gösterildi.

Açıortay; bir açıyı tam ortadan ikiye bölen çizgi demektir. Bu çizginin her iki tarafında kalan açıların büyüklükleri birbirine eşittir.

Yani ACD açısı ile BCD açıları birbirine eşittir.

4 numaralı konu ise Ters Açılar.

Ters açıkar, sırtını birbirine vermiş ve ters yöne bakan açılardır.Adı üzerinde zaten.

Sağa bakan açı ile sola bakan açı birbirine terstir.

Yukarı bakan açı ile aşağı bakan açı birbirine terstir.

Not: Bu ters açıların ölçüleri, büyüklükleri birbirine eşittir.

5 numaralı konu ise komşu açılar:

Bir kenarı ortak olan açılara komşu açılar denir.

Bu tıpkı kmşu bahçeler gibidir.

Bahçelerin bir duvarı ortaktır.

Yukarıdaki örneğe baktığımızda;

AOC açısı ile BOC açısının ortak bir kenarı vardır ve bu kenar OC ışınıdır.

O halde bu iki açı birbiriyle ortaktır.









Ödev , ödev kapakları , ödev kapağı , yıllık ödev , ödev indir , ödev kapak , ödevler , ödevlerr , odevler , odevlerr , ingilizce ödev , ödev sitesi , ödev siteleri , bedava ödev , matematik ödev , hazır ödev , ansiklopedi , wiki , wikipedia , bitirme tezi , araştır , kaynakça , sunum , farketmez , ders notları , özel ders , türkçe ders , ders programı , ders kitabı , ders çalışma , ingilizce ders , ders planı , matematik ders , aöf ders , açıköğretim ders , ders kitapları , türkçe dersi http://odevlerr.blogspot.com http://websiteekle.blogspot.com , http://sitelere.blogspot.com , hitsaati , hitcanavari hit hit kazanma http://hit-kazanma.tr.gg www.hit-kazanma.tr.gg
Etiketler; matematik,açılarla ilgili yaprak testler, açıortay nedir, eş açılar, komşu açılar, ters açılar , çemberde açilar , çemberde açi , üçgen çeşitleri , çemberde merkez açı,  geometri çemberde açılar, çeşitkenar üçgen